Friday, January 18, 2008

Apex: Universiti perlu bebas dari cengkaman politik

KUALA LUMPUR, 18 Jan (Hrkh) - "Tiada gunanya memiliki universiti yang hebat, tetapi mahasiswanya suram dan tidak berjiwa rakyat," demikian kenyataan Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub.
Dalam satu kenyataan media yang dihantar kepada Harakahdaily, beliau menekankan mengenai elemen yang perlu diambil kira oleh kerajaan bagi mencapai taraf universiti Apex.
"Pemuda PAS berharap agar Pelan Strategik Pendidikan Tinggi Negara (PSPTN) dapat mengambil kira soal kebebasan ahli-ahli akademik dalam membuat penyelidikan dalam semua aspek, termasuk kebebasan mereka memberikan pandangan terhadap isu-isu negara dan menerbitkan karya-karya mereka,"jelasnya.
Tambahnya, kebebasan mahasiswa juga harus menjadi pengukur dalam melahirkan universiti Apex kerana universiti adalah tempat melahirkan bakal pemimpin dlam semua bidang dan mahasiswanya harus dibenarkan untuk bergiat cergas dalam semua aktiviti yang mencetuskan inovasi.
"Namun hari ini, campur tangan politik begitu luas sehingga mahasiswa terkongkong dengan teruk," katanya.
Salahuddin yang juga merupakan Ahli Parlimen Kubang Kerian menegaskan bahawa untuk melahirkan penyelidik atau ahli akademik bertaraf dunia yang berupaya mencapai taraf Nobel Laurete, kerajaan perlu menerima hakikat bahawa ahli akademik dan universiti tidak boleh dijadikan tempat pengukuhan pengaruh politik pemerintah.
Justeru, beliau menyarankan agar kerajaan membebaskan semua universiti daripada campur tangan politik yang selama ini membantutkan perkembangan akademik.
Pada masa yang sama, Salahuddin menyatakan bahawa Malaysia pernah memiliki ahli akademik bertaraf dunia seperti Sasterawan Negara, Prof Shahnon Ahmad yang pernah disebut sebagai calon Anugerah Nobel.
"Malangnya, orang-orang hebat ini tidak berpeluang mengembangkan pencapaian mereka di universiti Malaysia kerana permainan politik kerajaan Umno-BN ekoran sikap mereka yang tidak profesional terhadap dasar BN," katanya lagi.
Malaysia pernah berbangga kerana Universiti Malaya disenaraikan sebagai universiti ke-89 terbaik dunia oleh THES Ranking pada 2004, tetapi oleh kerana terdapat terlalu banyak politiking, pencapaiannya mulai merosot dengan teruk.
Walau apapun, Pemuda PAS ujarnya menyokong penuh hasrat kerajaan untuk mewujudkan Universiti Apex sebagai langkah untuk meningkatkan kualiti pendidikan negara. - mks.

No comments: