Sunday, January 20, 2008


GENDANG PILIHANRAYA SEMAKIN BERBUNYI……



Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi akan mengadakan Pilihan Raya Umum ke-12 lebih awal dari yang dijangkakan pelbagai pihak berikutan arahan terbaru yang dikeluarkan Setiausaha Agung Umno, Dato' Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad kepada pemimpin Umno semalam, kata Naib Presiden PAS, Dato' Paduka Husam Musa.
Menurut Husam, akhir tahun lalu banyak pihak meramalkan Perdana Menteri akan mengadakan pilihan raya umum akhir Mac 2008 dan dengan jangkaan itu PAS merasakan tempohnya antara empat atau lima minggu dari sekarang.
Namun, arahan terkini Setiausaha Agung Umno supaya pemimpinnya tidak keluar negara dalam masa terdekat memberi 'singnal' pilihan raya umum akan diadakan lebih awal, kata Husam hari ini ketika ditemui dalam satu program pilihan raya di Taman Melewar.
Beliau diminta mengulas kenyataan Mohd Radzi yang disiarkan akhbar arus perdana hari ini mengenai arahan terbaru supaya pemimpin Umno tidak ke luar negara dalam masa terdekat.
Radzi dalam laporan akhbar itu juga menyebut, arahan dikuatkuasakan serta-merta bagi memastikan semua pemimpin dan ahli parti menumpukan persiapan menghadapi pilihan raya umum.
Katanya, pekeliling mengenai larangan itu diedarkan semalam kepada semua 191 bahagian Umno di seluruh negara.
"Pemimpin parti negeri, bahagian serta cawangan diminta memastikan semua ahli Umno tidak ke luar negara pada masa ini.
"Jika hendak buat kursus menjelang pilihan raya, buat dalam negara sahaja," katanya.
Radzi yang juga Setiausaha Agung BN turut berkata, Dewan Tertinggi BN akan mengadakan mesyuarat Isnin (21 Januari) ini bagi membincangkan persiapan menghadapi pilihan raya umum.
Mengulas lanjut Husam berkata, Perdana Menteri terpaksa mengadakan pilihan raya umum segera bukan kerana merasakan BN dalam keadaan yang cukup kuat.
Sebaliknya, ia terpaksa diadakan kerana prestasi BN yang semakin lemah, terdesak dan dilingkari pelbagai isu selain terdesak dengan tarikh tamatnya sekatan politik ke atas Penasihat Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim pada April ini.
Kata Husam lagi, rakyat kini telah melihat kelemahan pentadbiran Perdana Menteri yang hanya tahu bercakap berbanding menunaikan apa yang dijanjikan.
Kelemahan ini berpunca dari keangkuhan BN setelah diberi mandat terlalu besar pada pilihan raya umum yang lalu, katanya.
PAS dan pakatan Barisan Alternatif (BA) katanya bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya umum sekalipun diadakan lebih awal dari yang dijangkakan. Justeru beliau menyarankan kepada rakyat supaya bangkit bagi mengurangkan keangkuhan BN dalam pilihan raya akan datang

No comments: